VDI METROS - výrobní družstvo invalidů
U Studia 2654/33, 700 30  Ostrava - Zábřeh
Kalibrační laboratoř - Tlak, Teplota, Průtok
Autorizované metrologické středisko K125

Vývoj průměrné hrubé mzdy dle ČSÚ

prumerna mzda

Návštěvnost

TOPlist

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak snížit krevní tlak přirozenou cestou

Vysoký krevní tlak neboli hypertenze trápí až 40 % dospělé populace. Přestože většina lidí nemá žádné potíže, představuje velmi závažný zdravotní problém, jelikož je jedním z nejzávažnějších rizikových faktorů ischemické choroby srdeční. Snížit tlak lze velmi dobře léky, nicméně existují rady, jak toho lze u řady lidí dosáhnout i bez nich. Samozřejmě pod dohledem lékaře. Za hypertenzi je považován tlak u osob starších 18 let vyšší než 140/90 mmHg.

Snížit krevní tlak přirozenou cestou jde tak kromě diety snížením tělesné hmotnosti a stresu či zvýšením fyzické aktivity, také omezením solení a konzumace alkoholu, skoncováním s kouřením cigaret a pomocí bylinek.

Snížení hmotnosti

„Redukce hmotnosti o jeden kilogram může vést ke snížení krevního tlaku o 2,5 mmHg (tj. při poklesu hmotnosti o pět kilogramů dochází k poklesu tlaku o více než 10 mmHg). Důležitá je také distribuce tuku v těle - tzv. abdominální obezita je spojená s vyšším rizikem, je charakterizována vyšším poměrem obvodu pasu a boků, nebo jednodušeji objemem pasu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen,” vysvětluje kardioložka MUDr. Taťana Urbanová z pražského centra Medicon.

Omezit sůl

Lidé by měli denně přijmout maximálně 5-6 g soli, což odpovídá jedné čajové lžičce. Je nutné nezapomínat, že sůl je všude kolem nás a je obsažena i v celé řadě potravin. Výzkumy prokázaly, že u populací s nižším přísunem soli (3 g/den) jsou hodnoty tlaku nižší a chybí obvyklý vzestup tlaku v průběhu života.

Omezení konzumace alkoholu

U mužů se doporučuje omezit alkohol do 30 g/den, u žen do 20 g/den - tj. 2 dl vína nebo 0,3 l piva.

Jídelníček

„Strava by měla být pestrá, bohatá na draslík, hořčík a naopak s nízkým množstvím nasycených tuků. Měla by být i velmi bohatá na ovoce a zeleninu,” doporučuje lékařka Taťana Urbanová a předkládá následující rady, jak změnit jídelníček.

Fyzická aktivita

Jedinec s hypertenzí by měl minimálně 30-45 minut 3-4x týdně cvičit. Nejlépe formou svižné chůze, plavání, jízdy na kole nebo běhu.

Omezení léků

Na vysokém tlaku se mohou podílet i některé léky, např. nesteroidní antiflogistika (protizánětlivé léky), sympatomimetika (látky napodobující účinky podráždění sympatického nervového systému), kortikoidy a u citlivých žen i hormonální antikoncepce.

Bylinky

Mezi nejúčinnější přírodní léky na snížení tlaku se považuje česnek. Zvláště pak v kombinaci s rybím olejem. Snižuje hladinu cholesterolu a chrání tak cévy před ucpáváním. Vhodné ho je přidávat jako koření do jídla či pomazánek. Vyrábí se z něj i tinktura - česnek se naloží do alkoholu a posléze se po lžičce denně užívá.

Fazol obecný (plod bez semen) - čaj je vhodný především pro snižování tlaku u diabetiků. Zároveň totiž snižuje hladinu cukru v krvi a má močopudný účinek. Používá se také při zadržování vody v těle a při nemocech ledvin a močových cest.

Hloh obecný - je doporučován jako podpůrný prostředek při chorobách srdce, cév a při vysokém krevním tlaku. Nemá toxické ani vedlejší účinky, ale vždy je dobré jej užívat pod dohledem lékaře.

Meduňka lékařská - kromě snižování krevního tlaku ještě uklidňuje a tlumí bolest. Je naprosto neškodná, předávkování nehrozí a nemá žádné vedlejší účinky.

Zběhovec plazivý - čaj z něj prý uleví potížím spojeným s hypertenzí.

Změny jídelníčku

1, Slazené limonády nahradit vodou s citronem, ovocným nebo zeleným čajem.

2, Bílé pečivo nahradit tmavými celozrnnými variantami s dostatečným množstvím vlákniny.

3, Omezit spotřebu cukrovinek a dortů, menší množství kvalitní hořké čokolády je možné.

4, Kupovat čerstvé potraviny bez přídavku soli, vyloučit konzervované potraviny, uzeniny, smažené výrobky.

5, Zařadit ryby do jídelníčku 2x týdně (losos, pstruh, herinky, sardinky), z masa jsou vhodná nejlépe libová kuřecí prsa nebo krůtí.

6, Sůl nahradit bylinami a kořením, nepoužívat tekutá a sypká polévková koření, vynechat potraviny s glutamátem sodným.

7, Jako zdroj draslíku zařadit ovoce a zeleninu - meloun, banány, broskve, pomeranče, cukety, dále jsou vhodné celer, rajské, cibule, česnek, brokolice, mrkev. Upravovat nejlépe v páře.

8, Mléko a mléčné výrobky volit se sníženým obsahem tuků (jogurty do 3 %, sýry do 30 %, vyloučit tavené sýry).

9, Vhodná je pravidelná konzumace vlašských a lískových ořechů, lněných a slunečnicových semínek, olivového oleje.

10, Zařadit do stravy pravidelně čočku, fazole a další luštěniny.

11, Vyloučit potraviny z řetězců rychlého občerstvení.

12, Vhodné potraviny a pokrmy rozdělit do menších dávek a jíst alespoň 5x denně.

 


das, Novinky, 29. 11. 2013
http://www.novinky.cz/zena/zdravi/320062-jak-snizit-krevni-tlak-prirozenou-cestou.html

 
VDI METROS, výrobní družstvo invalidů, Copyright © 2004-2018, Administrátor webu Jakub Rojek